Kącik logopedyczny

Mowa, jako akt w procesie porozumiewania się odgrywa ważną rolę w życiu każdego człowieka. Prawidłowe kształtowanie się i rozwój mowy dziecka stanowi podstawę  rozwoju jego osobowości. Dzięki rozumieniu mowy poznaje ono otaczający świat, a dzięki umiejętności mówienia potrafi wyrazić swoje spostrzeżenia, pragnienia, uczucia, przeżycia. Mimo, iż rozwój mowy w dużym stopniu uwarunkowany jest genetycznie to zależy również od warunków społecznych, kontaktów ze środowiskiem a co za tym idzie z innymi mówiącymi ludźmi.

 Obecnie można zaobserwować coraz częstsze problemy ze swobodnym porozumiewaniem się dzieci. Nierzadko mamy do czynienia z opóźnionym rozwojem mowy, licznymi wadami wymowy czy też seplenieniem miedzy zębowym. Z tego właśnie względu bardzo duży wpływ na prawidłowy rozwój mowy dzieci ma wczesna interwencja logopedyczna. Kącik logopedyczny ma na celu wsparcie rozwoju mowy naszych przedszkolaków poprzez propozycje ćwiczeń, które mogą wykonywać z rodzicami w domu. Już prosta gimnastyka buzi i języka wykonywana systematycznie może mieć bardzo duży wpływ na rozwój tej jakże ważnej umiejętności.

                                                                                         Edyta Babicz – Logopeda

Propozycje zabaw logopedycznych na zimowy czas.

Ćwiczenia warto wykonywać przed lustrem aby dzieci miały możliwość dokładnego powtarzania ruchów.

Bajka logopedyczna

Był piękny zimowy dzień. Dzieci wyszły do ogrodu aby ulepić bałwana.

– Wszyscy spojrzeli w lewo (kierujemy język do prawego kącika ust).

– Następnie spojrzały w prawo ( kierujemy język do prawego kącika ust).

– Nagle krzyknęły „Tam powstanie nasz bałwan” ( otwieramy szeroko usta i zamykamy – powtarzamy ćwiczenie kilkakrotnie).

– Dzieci zaczęły robić śnieżne kule (oblizujemy językiem szeroko otwarte usta).

– Wszyscy świetnie się bawili a najwięcej radości dało dzieciom przewożenie śniegowych kul na sankach ( kląskamy językiem).

– Gdy bałwan był już gotowy dzieciom zrobiło się bardzo zimno więc zaczęły chuchać na zmarznięte ręce ( naśladujemy chuchanie).

– Wszystkie dzieci były bardzo radosne więc wróciły do przedszkola głośno się śmiejąc (wymawiamy ha ha ha ha ha, hi hi hi hi hi).

                                                                                              Opracowała:

                                                                                              Edyta Babicz

Propozycje zabaw logopedycznych na wiosenny czas:

Ćwiczenia oddechowe

Rodzic czyta dzieciom treść wiersza. Na słowa „Noskiem zapach wciągają, buzią go wydychają” – dziecko wciąga powietrze nosem a wydycha ustami.

Pośród lasów, pośród wzgórz,

Widać łąkę pełną róż.

Kwiatki pachną, słońce świeci,

Ida tu na spacer dzieci.

Noskiem zapach wciągają,

Buzią go wydychają.

Na tej pachnącej łące,

Czynią harce zające.

Noskiem zapach wciągają,

Buzią go wydychają.

Pasące się krowy duże,

Wąchają piękne róże.

Noskiem zapach wciągają,

Buzią go wydychają.

Pośród lasów, pośród wzgórz,

Widać łąkę pełna róż.

A kto bawi się w wąchanie,

Ćwiczy z nami oddychanie.

Życzę miłej zabawy

Edyta Babicz – logopeda