Zajęcia dodatkowe

Gimnastyka korekcyjna

W przedszkolu prowadzone są zajęcia gimnastyki korekcyjnej, ponieważ większość dzieci wymaga korekty wad postawy. Niektóre mięśnie i ścięgna są bardziej rozciągnięte niż powinny, a inne są przykurczone. Wszystko to razem prowadzi do powstania złej postawy ciała. Podczas zajęć wykonujemy ćwiczenia mające na celu:
wzmacnianie mięśni łopatek,
rozciąganie mięśni klatki piersiowej
wzmacnianie mięśni brzucha i pośladków
poprawienie ustawienia stóp podczas chodzenia
zwiększanie zwinności i ogólnej sprawności fizycznej
zlikwidowanie przykurczy
wzmacnianie mięśni stóp, by zapobiec płaskostopiu i koślawości

Rytmika
Rytmika to działanie oparte na naturalnej dla wieku dziecięcego potrzebie ruchu uwarunkowanego stałym rozwojem psychofizycznym. Ruch to rytm. W tym wypadku jest związany z uporządkowanym w czasie ruchem dźwięków, czyli rytmem muzycznym.
Rytmika w przedszkolu to wprowadzenie dzieci w świat muzyki, uwrażliwiając je poprzez zabawę na poszczególne elementy składające się na utwór muzyczny takie jak rytm, metrum, tempo, melodia, harmonia, dynamika, agogika, artykulacja, frazowanie, kolorystyka dźwiękowa. Rytmika ma następujące zadania wychowawcze:
umożliwia dzieciom zaspokajanie potrzeby ruchu
wyrobienie orientacji i koordynacji ruchów równowagi i zręczności, doskonalenie czynności ruchowych
kształcenie prawidłowej postawy i wyrobienie elastyczności kręgosłupa
doskonalenie funkcjonowania narządów mowy oraz organów zmysłowych
pobudzenie energii, odwagi i inicjatywy
wyrobienie umiejętności radzenia sobie, pokonywania trudności i współdziałania w zespole
zapoznanie dziecka z kierunkami w przestrzeni dla kształcenia orientacji w kierunkach przestrzennych
pobudzenie wysiłku zmysłowego poprzez stawianie określonych zadań, rozwijanie aktywności dziecka, wyobraźni i inicjatywy
umożliwienie dziecku odtworzenia poznawanego otoczenia w zabawach i w czasie zajęć
wyrobienie elementów zdyscyplinowania (dobrowolnego) przystosowania się do stawianych wymagań, panowania nad sobą, umiejętności skupienia uwagi na polecenie osób dorosłych, zrozumienia ich sensu i zapamiętania ich
wyrobienie umiejętności zgodnego współżycia w zespole: przyzwyczajenie do zabawy z rówieśnikami, do podejmowania i wykonywania wspólnych zabaw, do uczestniczenia w zajęciach zespołowych
umuzykalnienie dzieci (budzenie wrażliwości muzycznej i zamiłowania do śpiewu, muzyki i tańca, rozwijanie umiejętności odtwarzania przez dzieci rytmu i melodii głosem, ruchem lub na instrumentach perkusyjnych kształcenie estetyki ruchu – wyrabianie umiejętności sprawnego i estetycznego poruszania się; zwracanie uwagi dzieci na estetykę ich gestów i mimiki

Język angielski
Na zajęciach prowadzonych przez lektora Prywatnej Szkoły Języków Obcych „ Perfekt”, obowiązuje zasada, że
„ Podstawową formą aktywności dziecka jest zabawa”
Jest ona łączona z przeżywaniem i działaniem, przez co zdobywana przez dzieci wiedza staje się zrozumiała i trwała. 30 minutowe spotkania z grupą to zabawa ruchowa, sytuacyjna, migowa – pantomima, śpiewanie piosenek. Nauka prowadzona jest na zasadzie naturalnego przyswajania słów, wyrażeń w konkretnych sytuacjach.
Jednym z nadrzędnych celów kursu jest wyrobienie u dzieci niewymuszonego posługiwania się językiem angielskim.

 

Zajęcia plastyczne

Zajęcia plastyczne to zachęcanie do zabawy twórczej, pozbywanie się dziecięcych oporów i kompleksów. Podczas tworzenia, dzieci przenoszą własne emocje i przemyślenia na papier, ujawniają potrzebę otaczania się tym, co w ich pojęciu jest piękne.

Uczą nowych technik przystosowanych do wieku i możliwości manualnych dzieci.

Przyczyniają się do zainteresowań sztuką, pobudzają wyobraźnię i chęć działania.

Nagrodą dla każdego dziecka jest akceptacja plastycznej twórczości młodych artystów eksponowanej regularnie co tydzień w holu przedszkola.

Zajęcia trwają około 1h, raz w tygodniu; adresowane są dla dzieci od 4 lat.

Zajęcia z psychologiem

– zajęcia mają za zadanie wspierać i stymulować rozwój intelektualny i emocjonalny dziecka, po wcześniejszym zdiagnozowaniu ewentualnych deficytów poznawczych. Dla każdego dziecka opracowany jest indywidualny program terapii, realizowany głównie w formie zabawy podczas cotygodniowych spotkań. Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowanego psychologa -mgr Monikę Osmańską

AIKIDO

Proponowane zajęcia z aikido niosą ze sobą wiele korzyści dla dzieci w wieku przedszkolnym. Mają na celu rozwój koordynacji ruchowej, ogólnej sprawności fizycznej, wytrzymałości, gibkości i zwinności. Ponadto uczą one rozwiązywania konfliktów bez agresji, aikido jest bowiem sztuką walki wykorzystującą siłę przeciwnika. Nie ma w nim ciosów, uderzeń, ani kopnięć. Zamiast tego kładzie się nacisk na równowagę oraz dba o to, żeby górę brały pozytywne emocje, aby to one stanowiły o sile jednostki.

Kursy przedszkolne uczą współdziałania w grupie z rówieśnikami, mają więc wiele walorów wychowawczych. Stwarzają również doskonałe podstawy do dalszej nauki, która może być kontynuowana w klubach działających w ramach KM Akademii Aikido.

Zajęcia z aikido prowadzi instruktor posiadający kwalifikacje pedagogiczne i w zakresie prowadzenia zajęć rekreacji ruchowej – Norbert Rzepecki

Zajęcia taneczne obejmują:

• Ćwiczenia zawierające podstawy tańca klasycznego, które:
– wyrabiają sprawność ruchową i prawidłową postawę ciała;
– rozwijają ekspresję ruchową i poczucie rytmu;
– doskonalą koordynację ruchową, gibkość, swobodę i estetykę ruchów;
– rozwijają wyobraźnię przestrzenną.

• Taniec nowoczesny (układy taneczne do muzyki współczesnej i z list przebojów).
• Elementy tańca towarzyskiego (walc, cha-cha, samba, rock’n’roll, itd).
• Tańce integracyjne.
• Układy ruchowo-taneczne, zabawy taneczne.
• Ruch i rytm, które są podstawowymi elementami tańca.
• Ćwiczenia rozciągające.
• Ćwiczenia relaksacyjne przy muzyce (odprężająco- rozluźniające).
• Naukę dobrego zachowania się w codziennych sytuacjach życiowych (np. stosujemy magiczne słowa, tj. proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry i do widzenia).
• Zabawy integrujące grupę.

Taniec we wszelkich jego formach kształtuje wrażliwość na muzykę, piękno ruchu, piękno ciała. Dzięki niemu dziecko nabiera nawyku trzymania się prosto i dbania o grację ruchu. To świetna zabawa, która rozwija poczucie rytmu, plastyczność, elegancję i koordynację ruchu. Taniec wspaniale przygotowuje ciało dziecka do późniejszych, już bardziej sportowych zadań. Jeżeli będzie chciało potraktować tę dyscyplinę poważnie i rozpocząć regularne treningi, takie wczesne początki na pewno mu w tym pomogą. Warto jednocześnie pamiętać, że dotyczy to zarówno dziewczynek, jak i chłopców.

Zajęcia, które odbywają się raz w tygodniu – prowadzi mgr Agata Wiśniewska

Logopedia

„Większość defektów mowy i wad słuchu powstaje w wieku dziecięcym, winno się je przeto w tym właśnie czasie likwidować, aby powstrzymać ich nasilenie oraz zapobiec różnym dodatkowym następstwom.”

M. Seeman

Przedmiotem zainteresowań logopedii jest komunikacja językowa, mowa w szerokim znaczeniu / przekazywanie i odbiór informacji/ oraz wynik tego procesu – porozumiewanie się.

Logopeda podczas zajęć z dziećmi przedszkolnymi zajmuje się:

· diagnozą

· terapią

· profilaktyką

Usuwa wady wymowy, naucza mowy / mówienie i rozumienie/, w przypadku jej braku lub utraty, usuwa trudności w nauce czytania.

Najczęściej występujące wady wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym

· seplenienie międzyzębowe / podczas realizacji głosek: s, z, c, dz, lub sz, ż, cz, dż albo ś, ź, ć, dź; język jest wsuwany między zęby/

· seplenienie boczne / podczas wymawiania głosek s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź język jest ułożony niesymetrycznie i strumień powietrza uchodzi prawą, bądź lewą stroną/

· seplenienie proste – parastygmatyzm /dotyczy głosek s, z, c, dz, sz, ż, cz, dz, ś, ć, ź, dź, które mogą być zastępowane np. szkoła – skoła, czapka – capka/

· kapacyzm / głoski k oraz g zastępowane są odpowiednio przez głoskę t oraz d np. kot – tot, kogut – todut, kaczka – taczka/

· mowa bezdźwięczna / głoski dźwięczne zastępowane są przez ich bezdźwięczne odpowiedniki p – b, f – w, sz – ż, t – d, s – z, ś – ż np. dom- tom, woda – fota, koza – kosa/

· teranie /głoska r jest zastępowana głoską l lub j np. ryba – jiba, rower – lowel, zdarzają się też nieprawidłowe realizacje głoski r – „r francuskie”, „r wargowe” „ r tylnojęzykowe/

· nosowanie /nosowe brzmienie głosek ustnych – wrażenie kataru, zatkanego nosa; lub trudności w realizacji głosek nosowych

Rodzicu !!! Jeśli zauważyłeś nieprawidłowości w mowie dziecka skontaktuj się z logopedą.

Zajęcia w przedszkolu prowadzi mgr Beata Chuchała, mgr Edyta Babicz oraz mgr Justyna Odrobna.